Forside . Om abcSPROG . Sprogkurser . Oversættelse og tolkning . Referencer . Nyheder . Kontakt
Forside
Forside
Forside
Om abcSPROG - mål og metode
Om abcSPROG - mål og metode
Om abcSPROG - mål og metode
Sprogkurser
Sprogkurser
Sprogkurser
Oversættelse og tolkning
Oversættelse og tolkning
Oversættelse og tolkning
Referencer
Referencer
Referencer
Nyheder
Nyheder
Nyheder
Kontakt
Kontakt
Kontakt
tilbage...

For at få succes på det kinesiske marked ...
 
Lær mere om den kinesiske forståelse af tillid og netværk og disses betydning for danske virksomheder på vej ind på det kinesiske marked
For at få succes på det kinesiske marked er det nødvendigt at fremstå som en troværdig partner i endnu højere grad, end vi er vant til i vesten. I den vestlige verden er udgangspunktet, at vores mulige forretningspartnere er til at stole på. Udgangspunktet for samarbejde er helt anderledes i Kina, som er at karakterisere som et lavtillidssamfund.
Hvis man ikke har guanxi (netværk), forholder den kinesiske potentielle partner sig mistroisk og forventer, at modparten beviser sin troværdighed, så der bliver grobund for den vigtige tillid - xinyong.

Af denne årsag fortrækker kineserne at lave forretninger med firmaer/partnere, som allerede er i deres netværk. Når det handler om at opbygge xinyong tillægges det sociale aspekt en uforholdsmæssig stor betydning i forhold til forretningsaspektet. Dette betyder, at kinesiske partnere forventer mere af partnere uden for netværker og ofte forventer, de opfylder sociale kriterier, som udlændinge ikke opfatter som relevante for at gøre forretning.

Det er altså nødvendigt at opbygge et stærkt tillidsforhold til kinesiske partnere og for at kunne gøre det, må man forstå spillereglerne og forsøge at indgå i guanxi-netværket som en insider …


Dette er et uddrag (frit gengivet) fra Bing Qis ph.d.-afhandling, som er en guide til danske virksomheder i at vælge den rigtige marketingstrategi ud fra en kulturel forståelse af det kinesiske marked.

Hør mere om xinyong, guanxi og andre centrale begreber på vores 1-dags seminar i kinesisk kultur.
Læs mere om seminaret her Nyt kinesisk kulturseminar.

   Login til abc
   
e-mail:
adgangskode:
[Opret bruger] [Glemt kode]
   AKTUELLE ÅBNE HOLD
    Vi samler deltagere fra forskellige virksomheder på små åbne hold. Læs mere her.
     
   Nyhedsbrev
   
navn:
e-mail: